Niets is zo lekker als ons vlees
Vleesbedrijf de Vries is sinds 1990 gespecialiseerd in het leveren van een breed assortiment hoogwaardige food en non-food producten bestemd voor horeca en groothandel.
Vleesbedrijf de Vries in de jaren '90
Sinds 1990 is Vleesbedrijf de Vries een begrip in de vleeswereld in het noorden van Nederland. In 1990 is Joop de Vries samen met één personeelslid Vleesbedrijf de Vries begonnen in Kollumerzwaag. Jarenlange werkervaring in de vleessector hebben Joop een zeer gevarieerde kennis van vlees opgeleverd. Bij zijn voormalige werkgever kwam hij onder meer in contact met Oosterse horeca dat in de jaren ’80 in opkomst kwam. Aan de andere kant was Joop bij dat bedrijf ook zeer betrokken bij het ambachtelijk roken van vleesartikelen.
In 1990 heeft Joop de Vries deze twee markten gecombineerd binnen Vleesbedrijf de Vries. Beide markten zijn erg onderhevig aan seizoensinvloeden die elkaar prachtig opvolgen. Als het horecaseizoen is afgelopen dan wordt het weer vaak kouder. Dit betekent dat de tijd voor de stamppotten aanbreekt en dus de tijd voor gerookte artikelen.
Simpel en doeltreffend
Het eerste begin was simpel en doeltreffend. Alleen de producten waar in deze markten de meeste vraag naar is werden klaargesneden. Dit betekent verse buiken voor de rokerij voor gerookt ontbijtspek dat aan de groothandel wordt verkocht en varkensnekken voor de Oosterse horeca, dit gebruikt men voor het bereiden van babi pangang. Joop was verantwoordelijk voor de verkoop en het bezorgen en 1 personeelslid was op het bedrijf voor het snijwerk.
Al snel bleek dat het fanatisme resultaat had en de afzet steeg gestaag maar gezond. Het personeelsbestand diende uitgebreid te worden en ook werd iemand in dienst genomen om bijstand te verlenen in de administratie. Deze interne groei maakte het mogelijk dat het assortiment voor de horeca werd uitgebreid. Naast het hoofdproduct varkensnekken begon Vleesbedrijf de Vries ook met het gereed maken van rundvlees voor de horeca en het verkopen van hammen en satevlees. Een completer aanbod betekende een betere positie in de markt richting de Oosterse horeca.
Uitbreiding
Dit bleek een gouden greep want in 1997 bleek uitbreiding noodzakelijk. In 1998 zijn de bedrijfsactiviteiten voortgezet in Veenwouden. In een compleet nieuw gebouwd bedrijfspand waren er nog meer mogelijkheden. Inmiddels voorzag Vleesbedrijf de Vries ruim 100 Oosterse restaurants van vlees. Een groeiend aanbod en een toename in het personeelsbestand maakte het mogelijk om service op maat te leveren. Hierdoor kon de filosofie worden aangepast. Er werd niet meer alleen gewerkt naar eigen mogelijkheden, de wensen van de klant kwamen vanaf dat moment voorop te staan. Er worden dagelijks vier routes gereden om zodoende alle klanten zo snel mogelijk te kunnen leveren. Dit maakt het mogelijk dat de klanten desgewenst hun orders binnen 24 uur in huis hebben.
Overname Mindert de Vries
In 2011 werd Mindert de Vries de mede-eigenaar van Vleesbedrijf de Vries BV. De vraag naar vlees was nog steeds groot, maar ook nam de vraag naar andere artikelen zoals rijst, oliën, kroepoek, groente etc toe. Vleesbedrijf de Vries BV besloot aan deze vraag te voldoen. Er werd een nieuwe loods gebouwd en werd gestart met de verkoop van een totaalassortiment voor de horeca. Inmiddels had Joop de Vries het bedrijf in zijn geheel overdragen aan zijn zoon Mindert de Vries. Het bedrijfspand bleek in 2017 te klein te zijn geworden. Er heeft dan ook nogmaals een verbouwing plaats gevonden. Alles werd ingericht volgens de laatste eisen.
Anno 2019 zijn er dagelijks een 20 tal ervaren medewerkers hard aan het werk om aan de vraag van de klanten te voldoen. Ook de bezorging van de producten hebben we in eigen beheer. Dagelijks rijden onze chauffeurs met 3 vrachtauto’s en 3 bestelbusjes hun route om de klanten te bevoorraden. Wat de klant vandaag voor 18:00 uur besteld, heeft hij de volgende dag in huis. Desgevraagd bezorgd tot in de keuken.
Mindert de Vries, eigenaar Vleesbedrijf de Vries:
Vleesbedrijf de Vries BV staat voor kwaliteit, service op maat en klantvriendelijkheid. Dagelijks proberen wij zoveel mogelijk aan alle vragen van onze klanten te voldoen.
''Wij zijn klaar voor de toekomst.''